Meldingen

Hieronder staan enkele meldingen van de site.

Applicatie:
Dit bericht is meer dan een jaar geleden voor het laatst gewijzigd. De inhoud ervan kan daarom niet meer kloppen en verwijzingen naar andere sites werken misschien niet meer.

Nieuws

Adem- en stemtherapie

Geplaatst door Mirjam van der Beek
29 januari 2015 om 17:13
2089 keer bekeken
zoetermeer
Tags: adem en stem
Geen reacties

Op adem komen....

  • Adem je op wilskracht?
  • Heb je last van heesheid?
  • Wil je leren hoe je je adem kunt verruimen?
  • Vind je het moeilijk met een krachtige stem te spreken en/of te zingen?
  • Heb je het vaak benauwd?
  • Heb je last van hyperventilatie?
  • Voel je je vaak gespannen?
  • Kom je adem tekort als je aan het zingen bent?
  • Heb je last van keelpijn?
  • Wil je graag leren hoe je je hele lijf als klankkast kunt ervaren?
  • Adem en Stemtherapie

    Bij de adem- en stemtherapie wordt met diverse oefeningen aandacht besteed aan de verbale (het geven van klank, het onder woorden brengen van gevoelens en gewaarwordingen) en de non-verbale communicatie (houding, spierspanning en adembeweging). Aan de hand van een intakegesprek wordt uw unieke begeleidingsplan opgesteld. Een adembehandeling duurt gemiddeld 30 minuten.

    Adem- & Stemtherapie wordt geadviseerd:

    -Bij spanningsgerelateerde klachten, zoals hyperventilatie, onrust,
    gespannenheid, slaapproblemen, burn-out, vermoeidheid, hoofdpijn.

    -Bij problemen met ademen, zoals benauwdheid en kortademigheid, wel of
    niet mede veroorzaakt door long- of hartproblemen.

    -Bij rug-, schouder- en nekklachten.

    -Bij angst, paniek, depressie en traumaverwerking.

    -Als ondersteuning bij andere therapieën.

    -Tijdens zwangerschap.

    -Als leidraad bij het ontwikkelen van jezelf.

    De ervaarbare adem

    Door te werken vanuit de ERVAARBARE ADEM (methode van Ilse Middendorf) kun je leren om volledig, gelijkmatig en ruimer te ademen. Hierbij hoef je de adem niet zelf bewust te sturen, maar werk je vanuit de inademreflex.

    De adem komt en de adem gaat en in de adempauze wacht je een nieuwe adem af.

    Wanneer je bijvoorbeeld lacht of hoest kun je zelf goed je inademreflex voelen: dit geschiedt op basis van onbewuste processen. Probeer het maar eens uit en leg je handen onder de zwevende ribben. Je hoeft de adem niet op wilskracht sturen, hij komt als vanzelf!  De inademreflex kun je ook gebruiken bij het zingen. Je ontvangt als het ware na elke zin weer nieuwe adem. Hetzelfde geldt voor het spreken. Je hoeft er eigenlijk niet over na te denken.

    Er zijn 5 ademruimtes:

    1. De bovenste ademruimte
    2. De middelste ademruimte
    3. De onderste ademruimte
    4. De binnenste ademruimte
    5. De buitenste ademruimte

    Leg maar eens je hand op verschillende plekken op je lijf (bijvoorbeeld op je schedel,  in je nek, oksel, op je verschillende plekken op je rug, sleutelbeen, schouder, borst, buik, in je flanken, je bekken, je benen) en je zult merken dat je de adembeweging kunt voelen.

    Ademvocaalruimtes

    De ruimte waar een klinker in je lichaam mag resoneren noem je een ademvocaalruimte.

    oe – onderste ademruimte: adembeweging zit in onderste ruimten, buik, bekken, benen
    ie – bovenste ademruimte: schouders, longtoppen en hoofd
    oo – middelste ademruimte , meer binnen in romp, boven de navel
    ee – middelste ademruimte: in de breedte, ellebogen erbij
    uu – staat in verbinding met het skelet, langs wervelkolom en ledematen
    eu – hartgebied, net onder de keel.
    aa – allesomvattend, zowel binnenruimte als buitenruimte. Je kunt de AA naar binnen of naar buiten zingen.

    Bij het zingen en spreken mag je hele lijf mee ademen. Adem- en stemtherapie kan hierbij helpen.